Ostatní
Nenašli jste svůj dotaz v žádné z kategorií? Pokud odpověď na svou otázku nenaleznete ani zde, kontaktujte Uživatelskou podporu systému NEN.
1. K čemu slouží doplňky CNA a CWE a kde můžu ověřit jejich funkčnost?
Instalace doplňků Crypto Native App (rozšíření pro operační systém) a Crypto Web Extension (rozšíření pro webový prohlížeč) je nezbytné pro úkony podepisování a dešifrování v systému NEN (ke stažení zde). V testu kompatibility lze ověřit instalaci těchto doplňků, a to ve spodní části obrazovky v bloku „Test podepisování a šifrování”, kde je potřeba mít pole zeleně zabarvené. Je možné zde vložit a otestovat funkčnost Vašeho kvalifikovaného certifikátu.
MacOS
pokud používáte macOS, který podporuje pouze 64-bit ovladače, není možné v této kombinaci aplikaci nainstalovat.
Po stažení aplikace Crypto Native App se stáhne soubor s příponou .dmg, nejedná se o instalační soubor (soubor s příponou .dmg (disk image) se používá obvykle v macOS X jako formát obrazu disku). Po připojení tohoto obrazu disku naleznete přes Finder instalační soubor s příponou .pkg.
OS Linux - není podporována instalace doplňku Crypto Native App (rozšíření pro operační systém).
Pokud má uživatel zájem, je možné poskytnout dodavatelem technické podpory zdrojový kód od CNA, ke stažení s tím, že si ho můžou uživatelé Linuxu stáhnout a sestavit.
Certifikát na OP (Slovensko) - pro slovenský občanský průkaz bohužel nejsou poskytovány 64-bit ovladače, proto je nutné si naistalovat 32-bit verzi Crypto Native App pro platformu Windows.
2. Jak postupovat při ztrátě či zapomenutí hesla?
V případě, že si pamatuje své přihlašovací jméno a e-mailovou adresu, která je uvedena v systému NEN, využijte přímo na přihlášení funkcionalitu „Zapomenuté heslo”. V opačném případě kontaktujte Uživatelskou podporu systému NEN (kontakty uvedeny v záhlaví) nebo administrátora subjektu vaší organizace.
3. Jaká je maximální velikost přiloženého souboru?
Systém NEN podporuje přílohy do maximální velikosti 2GB na jeden soubor. Omezení je společné pro veřejnou, autorizovanou i integrační část systému NEN. Větší přílohy musí být rozděleny do samostatných souborů pomocí ZIP algoritmu. V případě rozdělení na části je podporován formát ZIP s příponami ZIP a 001, 002, atd.
4. Jaký je rozdíl mezi kvalifikovaným a komerčním certifikátem?
Kvalifikované certifikáty slouží především pro podepisování (např. registračního formuláře, podání nabídky, zprávy aj.). Komerční certifikáty jsou určeny pro šifrování a dešifrování veřejných zakázek (pro tyto účely je zřizuje vždy pouze zadavatel).
5. Jaký je rozdíl mezi interními a externími notifikacemi?
Interní notifikací se rozumí všechny notifikace, které jsou doručeny do systému NEN. K těmto notifikacím se dostanete pomocí obálky, která se nachází v pravém horním rohu. Externí notifikace jsou notifikace, které Vám budou doručeny na Vámi zadanou e-mailovou adresu.
6. Co je kvalifikované časové razítko v systému NEN?
Jedná se o kvalifikované časové razítko, které systém NEN automaticky přiděluje dokumentům obsahující kvalifikovaný elektronický podpis, aby bylo možné ukotvit platnost podpisu v čase nezávislou časovou autoritou nebo se jedná o elektronickou značku prokazující původ dokumentu.
Účelem této značky je pouze informace o původu dokumentu (dokument byl vložen do systému NEN). Platnost této elektronické značky je vždy rok. Vypršením platnosti elektronické značky systému NEN nelze a priori pokládat dokument za nepravý nebo neautentický. Nelze a priori považovat právní jednání za neplatné.
7. Kde získám potvrzení o doručení?
Doručování prostřednictvím systému NEN plně odpovídá požadavkům ZZVZ a prováděcích předpisů týkající se doručování v rámci zadávacího řízení. Potvrzení o odeslání datové zprávy prostřednictvím systému NEN se považuje za doklad o doručení adresátovi datové zprávy (viz § 4 odst. 1 vyhlášky č. 260/2016 Sb., o stanovení podrobnějších podmínek týkajících se elektronických nástrojů, elektronických úkonů při zadávání veřejných zakázek a certifikátu shody, ve znění pozdějších předpisů).
Pokud je doručováno prostřednictvím systému NEN, je za okamžik doručení brán okamžik odeslání. Nicméně se jedná o okamžik dokončení celého procesu odeslání, a to přijetím podání systémem NEN, nikoliv v okamžiku stisknutí tlačítka „Odeslat“. Proto doporučuje dodavatelům učinit kroky vedoucí k takovému úkonu v dostatečném předstihu.
8. Jak je to s archivací dat?
Dle § 216 zákona č. 134/2016 Sb., je zadavatel povinen uchovávat dokumentaci o zadávacím řízení, kterou tvoří všechny dokumenty v listinné nebo elektronické podobě a výstupy z ústní komunikace, jejichž pořízení v průběhu zadávacího řízení, popřípadě po jeho ukončení, vyžaduje tento zákon, včetně úplného znění originálů nabídek všech dodavatelů, a to po dobu 10 let ode dne ukončení zadávacího řízení nebo od změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku, nestanoví-li jiný právní předpis lhůtu delší. Systém NEN tedy uchovává veškerá strukturovaná a nestrukturovaná data (dokumenty) k zadávacímu postupu minimálně po tuto dobu. Dále bude na zadavateli, zda tato data exportuje ze systému a dále je bude archivovat.
9. Co znamená, pokud je u elektronicky podepsaného dokumentu po nahrání do systému NEN zobrazeno „Podpis je v ochranné lhůtě, je třeba vyčkat 23h do potvrzení platnosti”.
Ochranná lhůta je zavedena v důsledku posílení souladu systému NEN s nařízením EIDAS, respektive vyhláškou č. 212/2012 Sb., vyhláška o ověřování platnosti zaručeného elektronického podpisu (dále jen „Vyhláška").
Ověření platnosti kvalifikovaného certifikátu nebo kvalifikovaného systémového certifikátu vyžaduje dle § 4 odst. 1 písm. a) výše uvedené Vyhlášky ověření, zda kvalifikovaný certifikát nebo kvalifikovaný systémový certifikát nebyl zneplatněn, a ověření elektronické značky, kterou kvalifikovaný poskytovatel certifikačních služeb (dále jen „poskytovatel") označil seznam zneplatněných certifikátů nebo informaci o stavu certifikátu, a kvalifikovaného systémového certifikátu poskytovatele.
Dále dle § 4 odst. 2 výše uvedené vyhlášky Ověření, zda kvalifikovaný certifikát nebo kvalifikovaný systémový certifikát nebyl v okamžiku, ke kterému je ověřována jeho platnost, zneplatněn, se provádí v souladu s certifikační politikou poskytovatele, který certifikát vydal. Je-li k ověření užit seznam zneplatněných certifikátů, pro ověření je rozhodným seznamem poslední seznam, který byl vydán ve lhůtě 24 hodin od okamžiku, ke kterému je platnost certifikátu ověřována, případně každý následující seznam vydaný před koncem intervalu platnosti ověřovaného certifikátu. Pokud lhůta 24 hodin přesahuje interval platnosti ověřovaného certifikátu, jsou rozhodnými seznamy všechny seznamy vydané od posledního seznamu vydaného v intervalu platnosti certifikátu po poslední seznam, který byl vydán ve lhůtě 24 hodin od okamžiku, ke kterému je platnost certifikátu ověřována.
Zjednodušeně, zadavatel potřebuje mít jistotu, že v mezidobí certifikát nebyl revokován. A tuto jistotu můžete získat až za oněch 24 hodin. Protože autorita má právě oněch (maximálních) 24 hodin na zveřejnění.
V případě podpisu vytvořeného prostřednictvím NEN, bude uživateli u ikony podpisu zobrazena informace, že pro ověření platnosti podpisu bude nutné absolvovat onu 24hodinovou lhůtu, aby bylo možné skutečně ověřit platnost elektronického podpisu vůči aktuálně vydaným listům revokovaných certifikátu (CRL) od certifikačních autorit.
Po ověření bude podpis označen jako platný (zelená kokarda podpisu), nebo neplatný (značka oranžového vykřičník) a v podrobnostech podpisu bude uživatel opět informován o tom, jak byl certifikát vyhodnocen a jaký je problém u špatně vyhodnoceného podpisu. Celý proces 24hodinového ověření se týká pouze ověření certifikátů od kvalifikovaných certifikačních autorit.